Saturday 25 June 2011

CARA MEMILIH PAKAIAN DALAM





Pakaian dalam merupakan kegunaan hampir setiap saat. Dengan berbagai model, corak atau warna yang beraneka ragam, membuat pembeli, khususunya para wanita bingung menentukan pilihan. Pakaian dalam yang dipilih mungkin hanya berdasarkan rekaan yang lucu atau warna-warna yang menarik, namun begitu apa yang lebih penting dan harus diperhatikan ketika anda membeli pakaian dalam karana salah pilihan dapat menimbulkan masalah pada organ intim anda.

Menjaga kebersihan dan kesehatan organ intim tentu menjadi hal yang sangat penting. Berbagai masalah akan timbul akibat memakai pakaian dalam yang tidak sesuai, mulai dari terjadinya iritasi yang bermula dengan gatal-gatal atau ruam merah, infeksi pada organ intim, keputihan, atau dapat pula menghambat kehamilan.

Untuk menghindari masalah-masalah tersebut, sebaiknya dalam memilih pakaian dalam tidak hanya berdasarkan warna dan corak yang kelihatan lucu, berwarna-warni atau memilih rekaan pakaian dalam yang akan membuat tubuh terlihat seksi. Tetapi yang lebih penting dari penampilan adalah kenyamanan dan kesehatan organ intim anda.

Disini diberikan panduan untuk memilih pakaian dalam antaranya adalah:

BahanKarten, silk, satin, lycra, atau polyester adalah beberapa bahan dasar yang dipakai untuk membuat pakaian dalam. Bahan mana yang sesuai dipilih adalah bahan yang akan membuat anda selesa dan tidak membuat daerah intim menjadi lembap. Sebaiknya pilih pakaian dalam yang dibuat dari bahan yang mampu menyerap keringat. buat saat memilih bahan bra yang akan dikenakan.

Bahan yang terbaik untuk menyerap keringat adalah karten. Terutama bila anda melakukan aktiviti berat yang akan membuatkan anda berpeluh, bahan kaeten akan membuat bahagian organ intim dapat bernafas sehingga mencegah merebaknya bakteria-bakteria yang boleh merosak.


Rekaan
Bermacam-macam rekaan yang boleh membuatkan anda bijak memilih rekaan yang sesuai untuk dikenakan. Memilih rekaan yang tepat akan membuat daerah intim anda terhindar dari iritasi, lecet, atau luka.

Untuk kegiatan sehari-hari sebaiknya pilih rekaan pakaian dalam yang mampu menutupi seluruh bahagian. Rekaan french cut brief, high cut brief, hipsters atau bikini boleh dijadikan pilihan. Rekaan ini mampu menutupi bahagian depan dan belakang dengan lebih sempurna, dan mampu melindungi daerah intim anda.

Untuk bra, sebaiknya pilih bra dengan cup yang mampu menutupi, khususnya jika akan digunakan dalam waktu lama seperti saat bekerja atau aktiviti lain. Span pada bra sebaiknya disesuaikan agar tidak terlalu tebal karana boleh menyebabkan kurangnya sirkulasi udara pada daerah tersebut. Bra yang baik mampu menampung payudara dengan sempurna. Selain itu cup juga memerlukan tali yang sesuai agar tidak mengubah bentuk payudara. Bra dengan kawat dianjurkan untuk dikenakan dalam kegiatan sehari-hari.

Seluar dalam wanita dengan rekaan lain seperti thong atau g-string yang pada bahagian belakangnya sangat tipis seperti menyerupai tali sebaiknya tidak digunakan dalam jangka waktu lama. Gesekan-gesekan antara celana dalam yang tipis dengan organ intim anda akan menyebabkan kesan melecet pada vagina yang menyakitkan. Sedangkan rekaan boy short yang menyerupai seluar dalam lelaki dapat menyebabkan iritasi atau gatal-gatal pada bahagian paha karana rekaannya yang tertutup.

UkuranPakaian dalam akan sesuai dikenakan jika ukurannya padan dengan tubuh, tidak terlalu besar atau terlalu kecil. Pakaian dalam yang terlalu ketat boleh menyiksa pemakainya, selain itu daerah yang terlalu tertutup menyebabkan saliran udara tidak dapat berjalan dengan baik. Manakala jika ukuran terlalu besar, tidak dapat menutupi payudara dengan sempurna dan untuk bra yang terlalu besar, payudara tidak dapat disokong dengan baik.

Memilih pakaian dalam yang tepat dapat membantu daerah intim anda terlindung dan terjaga kesihatannya. Ditambah juga, kebersihan pakaian dalam yang harus dijaga, baik ketika dicuci atau disimpan. Menjaga kesihatan organ intim sangat penting. Ini dapat dimulakan dengan memilih pakaian dalam yang tepat.

No comments:

Post a Comment